KARTA DUŻEJ RODZINY
Założeniem Ustawy z dnia 5 grudnia 2014r., jak i dotychczasowego rządowego programu dla rodzin wielodzietnych, jest podjęcie działań na rzecz rodzin wielodzietnych, zarówno przez właściwych ministrów, jak i przez inne podmioty, w tym niepubliczne, które mogą zapewnić rodzinom wielodzietnym szczególne uprawnienia w ramach prowadzonej działalności.
Posiadacze Karty Dużej Rodziny mają możliwość korzystania z katalogu oferty kulturalnej, rekreacyjnej czy transportowej na terenie całego kraju.
Przez rodzinę wielodzietną od dnia 1.01.2019r. rozumie się rodzinę, w której rodzic (rodzice) lub małżonek rodzica mają lub mieli na utrzymaniu łącznie co najmniej troje dzieci bez względu na ich wiek.
Do posiadania Karty są uprawnieni członkowie rodziny wielodzietnej, tj. :
1) rodzic (rodzice) - przez którego rozumie się także rodzica (rodziców) zastępczych lub osobę (osoby) prowadzącą rodzinny dom dziecka;
2) małżonek rodzica;
3) dziecko – przez które rozumie się także dziecko, nad którym rodzic sprawuje rodzinną pieczę zastępczą, oraz osobę przebywającą w dotychczasowej rodzinie zastępczej albo w rodzinnym domu dziecka, o której mowa w art. 37 ust. 2 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2020 poz.821 z póżń.zm).
Karta Dużej Rodziny przysługuje rodzicom oraz ich małżonkom, którzy mają lub kiedykolwiek w przeszłości mieli na utrzymaniu łącznie co najmniej troje dzieci – bez względu na ich obecny wiek.
Prawo do posiadania Karty przysługuje dziecku, jeżeli w dniu składania wniosku o przyznanie mu Karty co najmniej troje dzieci w rodzinie wielodzietnej spełnia poniższe wymagania :
1) jest w wieku do ukończenia 18. roku życia;
2) w wieku do ukończenia 25. roku życia - w przypadku gdy dziecko uczy się w:
a ) szkole - do dnia 30 września następującego po końcu roku szkolnego,
b) szkole wyższej - do dnia 30 września roku
- w którym jest planowane ukończenie nauki
3) bez ograniczeń wiekowych - w przypadku dzieci legitymujących się orzeczeniem o umiarkowanym albo znacznym stopniu niepełnosprawności.
Karta jest środkiem identyfikującym członka rodziny wielodzietnej, poświadczającym prawo członka rodziny wielodzietnej do uprawnień ustalonych w trybie określonym w niniejszej ustawie lub przyznanych na podstawie przepisów odrębnych:
- wydawanym w formie dokumentu z tworzywa sztucznego, zwanym dalej "kartą tradycyjną"
2. lub realizowanym przy użyciu publicznej aplikacji mobilnej mObywatel, zwanym dalej "kartą elektroniczną"
Karty wydawane są bezpłatnie każdemu członkowi rodziny.
W przypadku zgubienia lub zniszczenia Karty duplikat karty wydawany jest za opłatą 10,00zł.
Ponadto wydanie Karty podlega opłacie w wysokości 10,00zł, w przypadku gdy członkowi rodziny wielodzietnej, na jego wniosek, została już dostępniona już została karta elektroniczna i następnie członek rodziny wielodzietnej wnioskuje o wydanie karty tradycyjnej.
Termin rozpatrzenia kompletnego wniosku wynosi 30 dni.
Karty produkowane są przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych S.A.
Termin produkcji i dostarczenia kart do Gminy wynosi 60 dni.
Wniosek w imieniu rodziny może złożyć każdy jej pełnoletni członek.
Przy składaniu wniosku należy okazać w szczególności następujące dokumenty :
1) w przypadku rodzica - oświadczenie, że rodzic miał lub ma na utryzmaniu łącznie co najmniej troje dzieci oraz nie był pozbawiony wladzy rodzicielskiej ani ograniczony we władzy rodzicielskiej przez umieszczenie dziecka w pieczy zastępczej - w stosunku do co najmniej trojga dzieci;
2) w przypadku dzieci w wieku powyżej 18. roku życia - oświadczenie o planowanym terminie ukończenia nauki w danej placówce;
3) w przypadku dzieci umieszczonych w rodzinie zastępczej lub rodzinnym domu dziecka - postanowienie o umieszczeniu w rodzinie zastępczej lub rodzinnym domu dziecka;
4) w przypadku osób przebywających w dotychczasowej rodzinie zastępczej albo w rodzinnym domu dziecka, o których mowa w art. 37 ust. 2 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej - oświadczenie o pozostawaniu w dotychczasowej rodzinie zastępczej lub rodzinnym domu dziecka.
W przypadku osób nieposiadających numeru PESEL, składając wniosek o przyznanie Karty, poza dokumentami, o których mowa powyżej, przedstawia się oryginały lub odpisy dokumentów potwierdzających prawo do przyznania Karty, w szczególności:
1) w przypadku rodzica - dokument potwierdzający tożsamość;
2) w przypadku małżonka rodzica - dokument potwierdzający tożsamość oraz akt małżeństwa;
3) w przypadku dzieci w wieku do ukończenia 18. roku życia - akt urodzenia lub dokument potwierdzający tożsamość;
4) w przypadku dzieci w wieku powyżej 18. roku życia - dokument potwierdzający tożsamość;
5) w przypadku dzieci legitymujących się orzeczeniem o umiarkowanym albo znacznym stopniu niepełnosprawności w wieku powyżej 18. roku życia - dokument potwierdzający tożsamość.
Składając wniosek należy wskazać, czy dotyczy on karty tradycyjnej lub karty elektronicznej.
W przypadku gdy członek rodziny wielodzietnej ubiega się o przyznanie karty elektronicznej- jest obowiązany podać adres poczty elektronicznej i numer telefonu komórkowego każdego członka rodziny wielodzietnej, który z usługi będzie korzystać.
Karta wydawana jest na okres :
1) rodzicowi oraz małżonkowi rodzica - na czas nieokreślony;
2) dziecku w wieku do ukończenia 18. roku życia - do ukończenia 18. roku życia;
3) dziecku powyżej 18. roku życia - odpowiednio do dnia 30 września następujacego po końcu roku szkolnego, w którym jest planowane ukończenie nauki w danej placówce, lub w przypadku szkoły wyższej, do 30 września roku, w którym jest planowane ukończenie nauki w danej placówce, zgodnie z oświadczeniem- nie dłużej jednak niż do ukończenia 25. roku życia;
4) dziecku legitymującemu się orzeczeniem o umiarkowanym albo znacznym stopniu niepełnosprawności, w wieku powyżej 18. roku życia - na okres ważności orzeczenia;
5) dziecku umieszczonemu w rodzinnej pieczy zastępczej - na czas umieszczenia w danej rodzinie zastępczej lub rodzinnym domu dziecka;
6) osobie przebywającej w dotychczasowej rodzinie zastępczej albo w rodzinnym domu dziecka, o której mowa w art. 37 ust. 2 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej - odpowiednio do dnia 30 września po końcu roku szkolnego, w którym jest planowane ukończenie nauki w danej placówce, lub w przypadku szkoły wyższej, do dnia 30 września roku, w którym jest planowane ukończenie nauki w danej placówce, zgodnie z zaświadczeniem szkolnym lub oświadczeniem- nie dłużej jednak niż do ukończenia 25. roku życia
W przypadku wystąpienia zmian:
- mających wpływ na prawo do posiadania Karty lub
- danych zawartych w Karcieb
- członek rodziny wielodzietnej jest obowiązany do niezwłocznego powiadomienia o tym wójta, który przyznał Kartę.
W przypadku zmiany miejsca zamieszkania skutkującej zmianą gminy członek rodziny wielodzietnej jest obowiązany do niezwłocznego powiadomienia o tym wójta, który przyznał Kartę, chyba że członek rodziny wielodzietnej złożył wniosek o przyznanie nowej Karty w związku ze zmianą miejsca zamieszkania.
KARTA ELEKTRONICZNA mKDR - w aplikacji mObywatel
Z dniem 9 czerwca br. wszystkie aktywne Karty uzyskały dodatkową formę elektroniczną.
Zatem nie ma już potrzeby składania wniosków o domówienie elektronicznej formy Karty.
Każdy posiadacz aktywnej Karty (niezależnie od jej formy) teraz może wyświetlić ją w aplikacji mObywatel.
Osoby, które nie mają dostępu do aplikacji mObywatel (np. cudzoziemcy) będą musiały pozostać przy kartach tradycyjnych.
Rodzice i małżonkowie rodziców mogą również wyświetlać Karty pozostałych członków rodziny - tak jak było to w aplikacji mKDR, lecz bez składania dyspozycji w tym zakresie.
Dotychczasowa aplikacja mKDR zostanie zamknięta z końcem czerwca 2021r.
Posiadacze KDR, chcący korzystać z elektronicznej formy tej Karty muszą pobrać i zainstalować na swoje urządzenia mobilne aplikację mObywatel.
Czym jest mObywatel?
To cyfrowy portfel na dokumenty i usługi. Dzięki aplikacji:
- bezpiecznie pobierasz i okazujesz swoje dane,
- realizujesz eRecepty bez podawania numeru PESEL,
- przechowujesz potwierdzenie odbytego szczepienia przeciwko COVID-19,
- potwierdzasz nabyte uprawnienia kierowcy,
- sprawdzasz swoje punkty karne,
- okazujesz i sprawdzasz dane swojego samochodu,
- korzystasz z mLegitymacji szkolnej lub studenckiej.
Jak aktywować (dodać) dokument mObywatel dowiesz się tutaj
Jeśli masz problem z aplikacją, chcesz o coś zapytać- wejdź tutaj
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej opublikowało materiał informacyjny dotyczący Karty Dużej Rodziny na swojej stronie internetowej.
Aby otrzymać Kartę Dużej Rodziny należy złożyć wniosek w GOPS w Koczale, ul. Zielona 2, pok. nr 1.